Toch nog een roze wolk

Moeder en kind krijgen tijdens de bevalling vaak synthetische oxytocine toegediend. Dit is wat je kunt weten.

Natuurlijke oxytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Het maakt je rustig en geeft een fijn en geborgen gevoel. Tijdens de bevalling zorgt het voor samentrekkingen van de baarmoeder. Het kan een bloeding stoppen en zorgt dat de uitdrijving van de placenta op gang komt. Ook stimuleert het samen met prolactine de aanmaak van moedermelk.

Synthetische oxytocine wordt tijdens een bevalling in het ziekenhuis regelmatig gebruikt. Als aanstaande moeder kun je het toegediend krijgen via een infuus als weeënopwekker. Ook wordt het na de bevalling soms als injectie toegediend om complicaties met de placenta te voorkomen. Na de bevalling wordt soms een neusspray gebruikt die deze stof bevat.

Normaal gesproken is je hormoonstelsel een orkest. Het werkt subtiel samen en ieder instrument doet wat nodig is om zo goed mogelijk te functioneren, zowel fysiek als mentaal en emotioneel.

Synthetische oxytocine kan in een hoeveelheid worden toegediend die je lichaam normaal gesproken niet in één keer aanmaakt. Dat kan voor bijwerkingen zorgen, zowel direct als op langere termijn. Sommige moeders hebben nergens last van. Anderen ervaren na de bevalling klachten en vragen zich af of de bevalling daar een rol in heeft gespeeld.

In mijn praktijk spreek ik soms moeders die na de bevalling klachten ervaren die ze zelf in verband brengen met de toediening van synthetische oxytocine. De spreekwoordelijke roze wolk is dan ver te zoeken.

Nu kun je natuurlijk niet alle klachten die na een bevalling ontstaan hieraan wijten. Na een bevalling kost het normaal ook echt even tijd om fysiek te herstellen, een nieuw ritme te vinden en in een nieuwe gezinssamenstelling een evenwicht te zoeken. Vermoeidheid en irritatie horen daar gewoon bij.

Maar als de klachten na enkele maanden blijven en de huisarts of het consultatiebureau geen aanleiding kunnen vinden, dan kan het zinvol zijn om verder te kijken naar wat er speelt.

Klachten die moeders soms beschrijven

Klachten na de bevalling kunnen kenmerken hebben die lijken op een postnatale depressie. Je voelt je vlak en er is geen sprake van een roze wolk. Je voelt je misschien juist boos, geïrriteerd en bij lange na niet degene die je was voor de bevalling. Een band met je baby opbouwen is moeilijk en naar je partner toe kan het gevoel van intimiteit zijn veranderd. Je kunt je voorstellen dat dit op den duur zwaar kan worden, voor jezelf en voor je gezin.

Wat kun je doen?

Het toedienen van synthetische oxytocine maakt deel uit van een standaard procedure in het ziekenhuis. Je hebt als aanstaande moeder het recht om hierover vragen te stellen en je wensen kenbaar te maken. Bespreek dit altijd met je verloskundige of gynaecoloog, zodat je samen een weloverwogen keuze kunt maken die past bij jouw situatie en bevalling.

Als je na de bevalling klachten ervaart die aanhouden, is het altijd verstandig om eerst je huisarts te raadplegen. Daarnaast kun je contact opnemen met een klassiek homeopaat. Die kan aan de hand van jouw verhaal meekijken en beoordelen of homeopathische ondersteuning iets voor jou en je kindje kan betekenen. Homeopathie werkt vanuit een totaalbeeld. Ook bij klachten als bekkenstabiliteit of reflux kan homeopathie ondersteuning bieden.